U bent hier:

Conclusies bijeenkomst ‘Inside out - Outside in’ De kracht van openheid

25/09/2018

Deze bijeenkomst betrof een samenwerking van FBNed met Edelman en Deloitte naar aanleiding van hun jaarlijks wereldwijde onderzoeken. Beide onderzoeken kennen interessante conclusies.

Conclusies onderzoeken

Het onderzoek van Edelman heeft tot twee belangrijke conclusies geleid. Ten eerste blijkt de consument veel vertrouwen te hebben in familiebedrijven en zij is dan ook bereid om een hogere prijs te betalen voor producten en diensten van deze bedrijven. Ten tweede blijkt dat men meer vertrouwen heeft in de huidige leiding van familiebedrijven dan in de beoogde opvolgers. Dat geeft te denken.

Het onderzoek van Deloitte bracht naar voren dat familiebedrijven in hun eco-systeem eerder geneigd zijn tot het overnemen van intellectueel eigendom van derden dan het aangaan van een strategische samenwerking.

Kort samengevat

De overkoepelende boodschap van beide onderzoeken is dat familiebedrijven een goede naam hebben en dat openheid vanuit de familie een krachtig en noodzakelijk instrument is om het vertrouwen om te zetten in een structureel voordeel.

Case COFRA als voorbeeld voor openheid

Marike Westra, Chief Communications Officer van COFRA-holding, heeft haar inzichten en ervaringen gedeeld ten aanzien van de onderwerpen Trust, Transparancy en Family Business. Sinds enkele jaren is zij werkzaam voor dit familiebedrijf en intensief betrokken bij het transformatieproces richting meer openheid en transparantie wat leidt tot de toename van vertrouwen van de maatschappij in het familiebedrijf.

Openheid, NextGen en strategische samenwerkingen in 2019

De ‘lessen’ van deze bijeenkomst vormen de input voor een aantal workshops die volgend jaar door onze FBNed Academie georganiseerd zullen worden.

Kon u niet aanwezig zijn en wilt u de onderzoeken toch inzien? Bekijk ze dan door op de link te klikken.
Compleet onderzoek Edelman
Compleet onderzoek Deloitte

 

Leden