U bent hier:

Thema's

  • Eigendom

    Het zijn van trotse eigenaar van een familiebedrijf is een keuze. Eigenaren krijgen te maken met eigendomsstructuren, verschillende belangen, werkzame en niet-werkzame familieleden, eigendomstrategieën en familiedynamieken. Voorafgaand aan het eigenaarschap vindt schenking, vererving of een andere aandelenoverdracht plaats. Bij elke (generatie)wisseling van eigenaar komt het eigendom in een nieuwe fase terecht.

  • Opvolging

    Tegenwoordig is het steeds meer een trend om de juiste man of vrouw te kiezen met de interesse en kwaliteiten die nodig zijn om het familiebedrijf naar de volgende fase te brengen. Dit in tegenstelling tot de natuurlijke neiging een zoon of dochter te laten opvolgen. De leiding overdragen en overnemen is een proces waar familie en ondernemingsbestuur gemiddeld vijf tot tien jaar mee bezig kunnen zijn. 

  • Governance

    Familiebedrijven hebben de afgelopen jaren steeds meer onderkend dat de familie als eigenaar een sleutelrol speelt in de inrichting en werking van goed bestuur in het familiebedrijf. Na de professionalisering van het management en de professionalisering van raden van commissarissen en raden van advies worden de families zelf uitgedaagd om zich ook als eigenaren verder te professionaliseren. 

  • Next Generation

    De volgende generatie is essentieel voor het voortbestaan van een familiebedrijf. De Nextgens zijn de toekomst van het familiebedrijf. Werkend, al dan niet in een leidende positie, of niet-werkend in het familiebedrijf. Wat betekent het om eigenaar te zijn en welke verantwoordelijkheden komen hierbij kijken? Wat wil ik graag betekenen voor het familiebedrijf?

     

  • Duurzaamheid

    ‘Familiebedrijven zijn van nature duurzaam’: zij richten zich op de lange termijn, hebben oog voor hun omgeving en hebben continuïteit als kerndoelstelling. Duurzaamheid als maatschappelijk focusgebied gaat over de aandacht – en vooral de positieve impact en ontwikkeling – op mens en milieu. De Sustainable Development Goals (SDG’s) geven hier goed richting aan en kunnen keuzes verduidelijken.

  • Filantropie

    Voor veel familiebedrijven is filantropie een onderwerp van belang. Zowel bezien vanuit de familie als vanuit het bedrijf. Veelal komen beide samen in de activiteiten rondom ‘goed doen’. In veel familiebedrijven worden medewerkers ingezet voor vrijwilligerswerk, waarbij regelmatig ook familieleden aansluiten. Afhankelijk van hoe dicht de filantropische activiteiten staan bij het bedrijf telt de stem van medewerkers mee in de keuze waaraan het bedrijf doneert.

Naar alle thema's

Leden